vineri, 15 mai 2020

Filmele, o resursă educațională aparte




Filmele sunt cele mai râvnite resurse educaționale de către elevi, dar pentru profesori nu este ușor să aleagă filmul perfect, care să respecte atât obiectivele lecției cât și anumite norme etice.
Anul acesta le-am propus elevilor de clasa a IX-a vizionarea a două filme Les Miserables (1998) și Testament of Youth (2014) pentru ca apoi să aleagă filmul preferat și să realizeze un fel de jurnal de lectură al filmului.
Consider că cele două filme menționate se potrivesc pentru unitatea Scene din viața de ieri și de azi, deoarece se poate discuta despre reabilitatea indentității umane și nevoia unui model într-o societate aflată într-o continuă degradare.

De ce am ales aceste filme?
Les Miserables (1998)
·         Ecranizare excepțională a romanului omonin scris de Victor Hugo
·         Selecția bună a actorilor
·         Existența unui personaj principal complex

       Testament of Youth (2014)
·      O ecranizare a memoriilor Verei Brittan (inițial, studentă la Oxford, apoi soră medicală înrolată voluntar)
Mai multe despre Vera Brittain: http://www.ox.ac.uk/world-war-1/people/vera-brittain
·         Este un film despre generația pierdută a tinerilor din vremea războiului
·    Întrebări care pot fi adresate elevilor: Oare care mai sunt modelele oamenilor în vremea războiului? Sunt acele modele demne de urmat?
·         Prezintă atitudinea tinerilor față de război

Sarcina este simplă: fiecare trebuie să creeze cerințe, exerciții prin care să valorifice conținutul filmului. Elevii știu că tot ce propun trebuie să fie gândit bine de dinainte pentru că fiecare echipă are datoria de a alege un jurnal realizat de o altă echipă pentru a-l completa.
Inițial, au existat destul de multe întrebări în legătură cu ceea ce înseamnă un jurnal de lectură pentru un film, dar s-au dovedit extrem de interesați de activitate și imediat s-au constituit grupele.
Având în vedere această perioadă specială, elevii lucrează prin intermediul mijloacelor moderne de comunicare precum: Whatsapp, Meet, Hangout, Zoom, în funcție de felul în care vor să colaboreze.
Timp de lucru: o săptămână

Unde le postăm?
Pe platforma noastră Classroom, de această dată în secțiunea intitulată  flux pentru ca și ceilalți elevi să poată vedea produsul final, nu doar eu în calitate de profesor. Este important ca fiecare echipă să primească feedback din partea colegilor, nu doar din partea mea. De-a lungul anului, au învățat de la mine că trebuie să fie obiectivi și că este important să critice într-un mod constructiv pentru a ne putea dezvolta.
Dacă nu aveți Classroom, propun să postați aceste jurnale pe grupul de WhatsApp, tocmai pentru a facilita accesul tuturor la temă.

Ce voi aprecia la jurnalele lor?
·         Existența unor exerciții care să accentueze o lectură atentă a filmului
·         Redactarea jurnalului și respectarea normelor aferente limbii
·         Originalitatea, creativitatea
·         Estetica jurnalului
                                    ............și, nu în ultimul rând, implicarea lor în această activitate.

Un comentariu: