sâmbătă, 27 iunie 2015

Oare cum ia naștere o operă literară?


sursă: https://ro.wikipedia.org/wiki/Corbul
 Ilustrație de Gustave Doré (1884).
      Aceasta bănuiesc că este întrebarea oricărui lector atunci când termină de citit o carte. Cu toții știm cât de curioasă este ființa umană. Dorința cea mai mare a lectorului este să  poată pătrunde tainele creației, să le deslușească. De multe ori citim un text și apoi ne întrebăm oare cum  reușește o persoană să creeze din nimic un univers ficțional care evocă atâta forță și emoție.
      Ei bine, în această privință lucrurile se împart în două categorii: unele persoane consideră ca a scrie este un dar, mai precis un har, aceasta este și concepția împărtășită de Platon, iar alții consideră că a scrie este de fapt un meșteșug, care se dezvoltă, și că nu este pur și simplu un dar divin. Cea din urmă concepție a fost susținută de Aristotel și de o mulțime de autori moderni.
      Recent am citit eseul lui Edgar Allan Poe intitulat ”Filosofia compoziției” apărut la editura Univers, București în anul 1971, în care destăinuie cu foarte mare sinceritate cum a creat faimosul său poem ”Corbul”.  La începutul eseului Poe critică faptul că majoritatea autorilor vor să dea impresia lectorilor că ei creează prin intermediul unei inspirații care provine de la o instanță superioară omului și anume Divinitatea. Eu îi împărtășesc părerea lui  Edgar Allan Poe și anume că într-adevăr trebuie să ai o anumită înclinație către creație, dar trebuie să concepi o operă ajutându-te de anumite tehnici.
      Poe demonstrează în acest eseu că nici un element din poem nu poate fi pus pe seama unei intuiții sau ca fiind accidental: ”Scopul meu este să dovedesc că nici un moment din compunerea lui nu poate fi pus pe seama unei intuiții, că lucrarea a înaintat, pas cu pas, spre forma difinitivă, cu precizia și cu consecvența unei probleme de matematică” (Poe 1971, p.36)
Pregătiți să aflăm cum a luat naștere acest poem?
       Ei bine, haideți să pătrundem în mintea autorului. Din acest eseu am ales să prezint cele mai importante momente care explică modul în care a luat naștere poemul ,,Corbul”. Prima preocupare a autorului a fost alegerea dimensiunii ideale a poemului. Poe afirmă că poemul trebuie să aibă 100 de versuri pentru că altfel interesul lectorului va scădea și efectul pe care poemul ar fi trebuit să îl aibă asupra cititorului va fi anihilat.
Apoi Poe consideră că cel mai legitim ton poetic este cel melancolic. Prin urmare este logic că tema poeziei trebuie să fie în concordanță cu tonul. Tema poeziei este moartea unei femei frumoase, iubite. Desigur că apare și imaginea unui îndrăgostit care să plângă imaginea iubitei. Până acum totul pare extrem de logic. Ceea ce va urma se dovedește a fi și mai matematic. Autorul eseului scoate în relief faptul că fiecare strofă trebuie să fie urmată de un refren. Acesta reprezintă un ,,efect artistic” (Poe 1971, p.40). Refrenul trebuie să fie scurt și unde mai pui că trebuie să conțină sunetele ”o” și ”r” și trebuie să evidențieze tonul poemului și anume melancolia. Refrenul ales este ,,Nevermore”.               Următorul pas este alegerea unui pretext pentru ca acest refren să poată fi repetat la finalul fiecărei strofe. Autorul realizează faptul că o ființă umană nu poate repeta acest refren și că trebuie introdusă o ființă nerațională precum un corb. Îndrăgostitul trebuie să poarte un dialog cu acest corb, să îi pună întrebări. Întrebările trebuie gradate, întrucât primele să fie mai ușoare, iar spre finalul poemului să evolueze către unele mai profunde.  O altă problemă importantă în constituirea poemului este alegerea unui loc în care corbul și îndrăgostitul să se întâlnească. Poe admite faptul că trebuie să aleagă un ”spațiu circumscris” (Poe 1971, p. 45), deoarece în acest fel va spori efectul întâmplării și se va menține atenția cititorului asupra poeziei. Îndrăgostitul se află în camera sa. Dintr-odată în timpul unei nopți ploiase apare un corb care îi bate în geam. Faptul că pasărea își face apariția în timpul unei nopți furtunoase reprezintă pretextul pentru ca acest corb să caute adăpost. Spre finalul eseului, Poe reliefează că până la ultimele două strofe totul seamănă cu o narațiune care se ghidează după repere extrem de logice. Pentru ca această poezie să nu rămână în acest stadiu, Poe a creat ultimele două strofe care insuflă poeziei un înțeles mult mai abstract. Spre exemplu, sintagma: ”pliscu-nfipt în mine” accentuează momentul în care cititorul va crede că acest corb trebuie înțeles ca un simbol. Poe evidențiază că prin corb a dorit să simbolizeze ”amintirea jalnică, nepieritoare” (Poe 1971, p. 49).

     Acestea fiind zise, ce părere aveți, creația evoluează precum o problemă de matematică sau aceasta  este dictată de o  instanță supremă?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu